Pagrindinis > Žmonės > Pomėgis > Velykinio kiaušinio metamorfozė: nuo ažūrinio margučio iki „marmurinio“ milžino

Velykinio kiaušinio metamorfozė: nuo ažūrinio margučio iki „marmurinio“ milžino

Velykos, tikrasis pavasarinis atgimimas, neįsivaizduojamos be kiaušinio – margučio, simbolizuojančio gyvybės atsiradimą, vaisingumą, kosmosą. Nuo seno tikėta, kad kiaušinių marginimas turi magiškų galių, tad, ko gero, todėl margučiai savo raštų vingrumu, spalvų derme mūsų tautoje yra virtę tikrais meno kūriniais. Tiesa, jau aiškiai pastebime tendencijų, jog į senąsias tradicijas įsilieja ir šiuolaikinis gyvenimas: šiuolaikinis margučių dailininkas – jau ne vien tautinį paveldą puoselėjantis žmogus, bet ir pasaulio pilietis, kurio kūrinyje pastebimi ne tik tautiniai motyvai, bet ir kultūrų sintezė. Tokiu būdu gyvos velykinių kiaušinių marginimo tradicijos įgauna naujų technologijų, kurioms būtini labai specifiniai įrankiai. Štai, pavyzdžiui, Salaperaugio kaimo (Kalvarijos sav.) gyventojo Sauliaus TUMELIO kuriami margučiai – ne vien autoriaus kantrybės, kruopštumo bei turimos meninės gyslelės rezultatas. Žmogus pripažįsta, jog tradicinį kiaušinių marginimą vašku jo praktikoje išstūmė naujos technologijos: be graverio, specialaus įrankio, kurį paprastai savo darbe naudoja juvelyrai, netgi grąžtų, kuriuos savo darbe naudoja dantų technikai, ruošdamasis Velykoms meistras nė iš vietos. Be to, meistras margina ne vien mūsų krašto naminių paukščių kiaušinius: prieš keletą metų atradęs stručio kiaušinius (tiksliau – lukštus), iš jų sukuria tikrus meno kūrinius (išvydęs tokį margutį, iškart netenki žado: pirmas įspūdis, jog regi nugludintą marmuro gabalą, meistro rankomis paverstą tikru meno stebuklu – subtilūs raštai, reljefiškai „nutupdyti“ ar meistriškai išaižyti storame lukšte verčia mažų mažiausiai stebėtis), tiesa, savo ornamentika primenančius labiau Rytų šeicho rūmų dekorą nei lietuviško liaudies meno simboliką.

Ažūriniai margučiai – į puokštes

Velykinių kiaušinių marginimu S.Tumelis susidomėjo prieš daugiau nei 10 metų. Pabandė, patiko, ir nuo tada per metus bent 50 įstabaus grožio margučių pagamina. Tiesa, jo margučiai yra kitokie. Pirmiausia – tai ne virti kiaušiniai, o tuščiaviduriai lukštai. Beje, kiaušinio turinį laukan išmeta gana originaliu, bet patogiu būdu: praduria abiejuose kiaušinio galuose po mažą skylutę, o paskui su „kriauše“ (ta, kurios pagalba mažiems vaikams klizmutės statomos) lengvai viską iš kiaušinio vidaus išpumpuoja – jokio vargu, jokio įkyraus pūtimo! Tradicinių velykinių margučių, marginant virtus kiaušinius, žmogus niekada ir nedaro: viena vertus, jo marginami margučiai lengvai panaudojami komponuojant puokštes, esi užtikrintas, kad nesupus, neprasmirs, liks apsaugotas nuo kažkieno noro sudaužyti meniškai išmargintą lukštą ir suvalgyti kiaušinį, kita vertus – šitaip pasireiškia ir Sauliaus suvalkietiškas taupumas: kad niekas neprapultų!

Šio žmogaus margučiai buvo gaminami pačia įvairiausia technika: marginami vašku, dažais, o dabar jau liko tik ažūriniai margučiai, gaminami graverio bei grąžtų pagalba. „Į rankas paėmęs kiaušinį (tiksliau – kiaušinio formą išsaugojusį lukštą), – sako S.Tumelis, – niekada nežinau, kas iš jo išeis. O paskui kažkaip intuityviai dėliojasi raštai, kol rankose jau laikau visiškai užbaigtą margutį.“ Saulius neslepia: margina taip, kad jam gražu būtų, net negalvodamas apie raštus, jų prasmę, simboliką. Ir vis tik labai nuostabu, kad toji simbolika tarsi iš pasąmonės atkuriama: nevalingai margutis dalijamas į dvi dalis (žemė ir dangus), keturias dalis (keturi metų laikai), čia rasi ir Pasaulio medžio simboliką, ir Amžinojo gyvybės rato raštus, ir Atgimimo pranašus – paukščius, ir žalčiukus, saules… O viskas marginant prasideda nuo taško – pradžios ir pabaigos simbolio (beje, taškai tampa ir gausiu puošybiniu elementu).

Kai jau margučių tokiu būdu atsiranda pakankamai, veria juos ant lino, apkaišo džiovintais žolynais, ir pati nuostabiausia Velykų puokštė jau paruošta! Šiemet S. Tumelis ketina pagaminti net 60 tokių tuščiavidurių margučių.

Strutiniai margučiai – „marmuriniai“ milžinai

Beje, į velykinę puokštę niekaip nepavyktų „įrišti“ ypatingųjų S. Tumelio margučių, pagamintų iš stručio kiaušinių lukštų. Šiuos kiaušinius – milžinus meistro rankos atrado prieš keletą metų. Tiesa, šie margučiai – labai brangus malonumas: S. Tumelis jau tuščius lukštus (be ištraukto turinio) perka iš strutynų savininkų, mokėdamas nuo 25 iki 30 litų už vieną tokį lukštą. Paskui laukia daug darbo, laiko, kruopštumo ir kantrybės trunkantis procesas, kol didžiulis lukštas tampa „marmuriniu“ margučiu, veriančiu akį, širdį džiuginančiu. Paprastai, kaip sako S. Tumelis, vienam tokiam margučiui pagaminti reikia ir 2 – 3 savaičių, ir mėnesio: gi žinia – dviejų milimetrų storio lukštą jau ir pramušti nepaprasta, o ką jau kalbėti apie nuostabiausių raštų šokį jame! Tad visai nekeista, jog meistras strutiniais margučiais užsiimdavo ištisus metus – ne vien prieš Velykas (per metus paprastai jis pagamindavo apie 10 tokių stebuklų). Šiuo metu meistro namuose yra 15 strutinių kiaušinių (lukštų), išpieštų pieštuku (toliau laukia ilgas kruopštus darbas graveriu, grąžtais, grąžteliais…), tačiau jau antri metai vis dar laukiančių, kol virs tikrais stebuklais. Iš viso S. Tumelis pagaminęs 20 tokių stebuklų, tačiau namuose šiuo metu tik vienas belikęs: du eksponuojami parodoje Birštono sakraliniame muziejuje, o visi kiti – seniai pasklidę po pasaulį…

Ir čia, kaip ir velykinius vištinius kiaušinius, margina iš akies, kad būtų gražu. S. Tumelis jau ir pats pastebėjęs, jog medžiaga diktuoja piešinį: senosios lietuvių mitologijos simbolikos ant strutinio margučio nė su žiburiu nerasi, čia raštai, kaip minėta, primena Rytų karalaičių rūmų vitražus, pasakų sodų gėlynus. Ankstesnius strutinius margučius S. Tumelis puošė netgi Svarovskio kristalai (tokią medžiagą lipdyti ant vištinio margučio niekada net į galvą neateitų), dabar šios minties atsisakęs: žinoma, buvo gražu, tačiau dabar jis linkęs grožį „išspausti“ iš savęs, be papildomų priedų.

Auksinių rankų meistro namuose jau netelpa rankdarbiai

Nuostabu, jog S. Tumelis grožio kūrimu tiesiog alsuoja. Jo namai puošti šiaudiniais sodais, įvairių formų ir dydžių nertinėmis servetėlėmis, didžiulėmis džiovintų žolynų puokštėmis… Ar viską suvardinsi? Juolab kad daug darbų išdovanota, iškeliavę ne tik po visą Lietuvą, bet ir užsienį (siekę net Ameriką!), daug jų spintose, lentynose padėta, nes viskam laisvai demonstruoti namuose jau ir vietos trūksta…

Šiaudiniai sodai ir paukščiukai buvo pradžia gausybės įvairiausių sričių, keisčiausia technika atliekamų rankdarbių, kurie žmogaus būčiai suteikia daugiau spalvų, gyvenimo matymo kampų. S.Tumelis dabar – ne vien mūsų krašte žinomas auksinių rankų meistras. Profesionalus siuvėjas nesitenkina savo amatu, jam reikia meno! O menas kuriamas ir siuvant bei siuvinėjant bažnytinius drabužius dvasininkams, ir marginant velykinius margučius, ir neriant servetėles, ir komponuojant sausas puokštes, ir, be abejo, tapant paveikslus.

S. Tumelis aktyviai mezga ir riešes, dekoruotas taip pat išmegztų karoliukų raštais: vyras, pats aktyvus Kalvarijos folkloro ansamblio „Diemedis“ narys, pastebėjo, jog dailios riešės ypač tapo madingos: ne tik folklorų ansambliai noriai jomis puošiasi, bet kasdienybėje elegantiškos didmiesčių moterys skoningai jas priderina prie turimo garderobo. Šio meistro darbais – siuvinėtomis vėliavomis – puikuojasi du Kalvarijos kolektyvai: folkloro ansamblis „Diemedis“ bei „Titnago“ teatras.

Apskritai menas šiam žmogui – atotrūkis nuo kasdienybės. „Knaibyčiau ir knaibyčiau“, – sako jis, pabrėždamas, jog poreikis kurti brandina vis naujas mintis ir tolina jį nuo buities monotonijos (bent jau mintimis), leidžia įžvelgti gyvenimo paradoksų: trapumo ir stiprybės, paprastumo ir sudėtingumo, harmoniją, rodos, įprastoje aplinkoje, kad siela dainuotų grožį…

Laima GRIGAITYTĖ

Autorės ir asmeninio albumo nuotraukos.

Nr. 13 (17), 2013 m. kovo 30–balandžio 5 d.

3 komentarai(-ų) “Velykinio kiaušinio metamorfozė: nuo ažūrinio margučio iki „marmurinio“ milžino

Komentuoti: Virginija Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

TAIP PAT SKAITYKITE